پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
رسانه‌های جهان یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۹:۰۹:۱۹

اکتشاف شیل اویل آمریکا سبب افت قیمت نفت و تحول بازار شده است
ایران دریلینگ: اقتصاددان آمریکایی رشد فعالیتهای اکتشافی برای برداشت نفت خام از ذخایر شیل اویل را از دلایل اصلی افت قیمت نفت و تحولات اخیر در بازارهای جهانی نفت خام برشمرد. ریچارد ولف در گفتگو با خبرگزاری راشا تودی درباره علل سقوط قیمتهای نفت خام در بازارهای جهانی، تأثیر رونق شیل اویل آمریکا بر بهای نفت و تصمیم دولت آمریکا برای لغو ممنوعیت صادرات نفت بحث کرده است.متن گفتگوی این خبرگزاری با این اقتصاددان آمریکایی به شرح زیر است:

چه عاملی سبب کاهش قیمتهای نفت است؟

همه می دانند که افزایش ناگهانی تولید نفت در داخل آمریکا عامل بزرگی در چنین برهه مهم و تاریخی در چند سال اخیر به شمار می رود، تولیدی که بخشی از جنجال درباره شکست غیرقابل قبول در سراسر آمریکا درباره روشهای نامتعارف و خطرناک استخراج نفت از ذخایر شیل است.نتیجه پایانی این است که آمریکا مقادیر زیادی نفت تولید می کند و این در بازارهای صادراتی استفاده می شود و این یعنی آمریکا نفت کمتری از کشورهای دیگر جهان می خرد.این موضوع با تحت تأثیر قرار دادن بازارهای نفت سراسر جهان سبب عرضه بیشتر نفت و بنابراین کاهش بهای این محصول می شود. پس قابل درک است که عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان بزرگ تمایلی برای کاهش تولید نفت در کشورهای خود نداشته باشند و با فراهم آوردن زمینه برای رونق تولید در آمریکا به راحتی درآمد خود را از دست ندهند.

آیا پیش بینی می کنید که آمریکا قانون ممنوعیت صادرات نفت لغو کند؟ اگر چنین شود چه تأثیری بر بازارهای جهانی می گذارد؟

فکر نمی کنم حتی اگر دولت آمریکا قصد کنترل این جریان را داشته باشد، تغییری در قانون ایجاد کند. چنانچه نفت در آمریکا بماند یعنی آمریکا دیگر مانند گذشته نفت وارد نمی کند و این موضوع تأثیر مشابهی بر قیمتهای جهانی نفت دارد.گمان من این است که عوامل بسیاری در این زمینه نقش آفرینی می کنند. کاهش قیمتهای نفت، زندگی را در کشورهای وابسته به صادرات نفتی مانند روسیه دشوار می سازد و آمریکا از این موضوع بهره می برد. برای کشورهای دیگر نظیر عربستان سعودی که متحدان قابل اعتمادی به شمار می آیند، حتی اگر از این اقدام آمریکا دلگیر شوند در واقع جایی برای رفتن ندارند.بنابراین فکر می کنم که این سیاست مطلوبی برای ذخیره ارز خارجی برای آمریکا باشد و به این دلیل مطلوب است چون زندگی کشورهای دیگر را دشوار می سازد. چنانچه آمریکا قصد جبران داشته باشد می تواند کمکهای خارجی و مزایای دیگر برای آنها فراهم کند. ضمنا با ضربه زدن به این کشورها می خواهند که در سختی بیشتری گرفتار شوند.

گزارشهای متعددی وجود دارد مبنی بر این که اوپک برای توقف افت بهای نفت، تولید خود را کاهش نمی دهد. چرا با اینکه برخی اعضای اوپک مانند ونزوئلا از افت بهای نفت به شدت متضرر شده اند، تمایلی برای کاهش تولید ندارند؟

مسلم است که ونزوئلا یکی از کشورهایی است که از سوی همه این موارد متضرر شده است. آمریکا که به شدت و همانطور که بسیاری از ماه به یاد داریم، مدتهای زیادی است که سعی دارد نظام حاکم بر ونزوئلا را تغییر دهد و از این که این عامل مشکلات ونزوئلا را بیشتر می کند بهره می برد. فکر می کنم برای روسیه و در بعضی موارد برای دیگر کشورهای جهان نیز این موضوع صدق می کند.از آنجایی که این موضوع تأثیر زیادی بر آمریکا نمی گذارد، فکر نمی کنم که این جریان تغیییر پیدا کند. تغییر در صورتی حاصل می شود که عربستان سعودی و دیگر کشورها راهی را در پیش بگیرند که در واقع سبب افزایش تولید شود و یا اقدامی انجام دهند که قیمت نفت را هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهد. کارشناسان در این مورد اختلاف نظر دارند چون قیمتهای نفت تا سطحی کاهش می یابد که سود استخراج شیل اویل در آمریکا را از بین می برد و سپس آمریکا احساس نگرانی می کند.حدس من اینست که پیش از رسیدن به این مرحله، رقبا تسهیلاتی را فراهم می کنند. هم اکنون بازار نفت ما در حال تغییر است. آمریکا در حال تغییر است، چین نقش خود را به عنوان خریدار عمده نفت آغاز می کند و روسیه در حال عقد قرارداد با چین است، دورنمای ایران، عراق و دیگر کشورها نیز نامعلوم است.بنابراین همه در تلاش هستند تا قراردادی ببندند و ترتیبی بدهند تا دست کم نسبت به آشفتگی بازار متغیر کمتر آسیب پذیر باشند.


  کد خبر : 230
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :